menu close menu

Blog

Beauty food

Dik, glanzend haar en een stralende huid. Hoe fijn zou het zijn als je er zó uit kan zien op je bruiloft! Met enkele voorbereidingen kom je al een eind op weg. Want voedsel bepaald voor 80% de conditie van je huid, haar en nagels. Gezond eten is heel belangrijk tegen puistjes, uitdroging en dof haar. Dus: eet je mooi met beauty food.

 

Ik heb voor jullie 10 gezonde beauty foods op een rijtje gezet waarmee je je gezond, glanzend en stralend kan eten. Als extra bonus (ja, jullie verdienen het) heb ik onderaan een heerlijk recept voor het maken van een gezonde smoothie geplaatst.

 

Komkommer: De schil van de komkommer bevat Silicia, wat helpt voor een gladde huid en glanzend haar. Daarnaast bestaat komkommer voor meer dan 90% uit water, wat goed is voor de hydratatie. Eet plakjes komkommer op je boterham, en snack tussendoor.

 

Frambozen zijn niet alleen heel erg lekker, ze zorgen voor nieuwe huidcellen, en verfrissen je huid.

 

Avocado: Bevat vitamine C, E, caroteen, selenium, zink, 18 aminozuren, omega 3-vetzuren en vezels. Zal ik nog even doorgaan? Het groentje bevat goede, gezonde vetten waar door je juist afvalt en houdt je huid soepel en stevig. Smeer avocado op je brood, of maak er een masker van!

 

Bosbessen zijn kleine bommetjes vol anti-oxidanten die de veroudering van de huid tegen gaan. Je kan ze gemakkelijk snacken of in een fruitsalade verwerken.

 

Kiwi’s zijn super gezond door de hoge dosis vitamine C. Lekker om in de yoghurt te eten ’s ochtends of plakjes gedipt in pure chocola want:

 

Goed nieuws! Cacao bevat de allerhoogste hoeveelheid anti-oxidanten van al het voedsel ter wereld. Pure chocolade die minstens 70% cacao bevat is daarom ook erg gezond. Rauwe cacao is het beste omdat dit niet verhit en bewerkt is en daardoor alle goede eigenschappen bevat.

Tomaten bevatten vitamine A, B, C, E en K, kalium, calcium, zink, magnesium, koper, mangaan en veel lycopeen. Super gezond dus, en helemaal makkelijk te eten tussendoor als snoeptomaatjes.

 

Na een bak havermout zit je heb je heel lang en snel een verzadigd gevoel. Waarom? Omdat haver zorgt voor een trage bloedsuikerspiegel. Je krijgt er energie van, gaat vet verbranden en bouwt spieren op. Van havermout kan je gemakkelijk havermeel maken door het te blenden. Gebruik de havermeel als vervanging van gewone bloem.

 

Quinoa helpt mee aan cel vernieuwing door dat het veel eiwitten bevat. Je kan quinoa gemakkelijk in pasta’s verwerken en als vervanging van rijst.

 

Kokosolie kan je gebruiken om mee te koken, én om je gezicht mee in te smeren om je huid te hydrateren, voeden en beschermen.

 

De beste beauty drankjes zijn water en groene thee die ook zorgen voor de verfrissing, hydratatie en reiniging van je lichaam.

 

Ingredienten voor 1 smoothie:

3/4 banaan

1/4 citroen

150 ml sinaasappelsap

1 bol vetvrij yoghurtijs

Mix alles in de blender en voeg daarna nog een handje verse spinazie toe. Schenk in een hoog glas met een rietje en genieten maar!

 

Have a lovely day! x Johanneke

 

 

 

 

Leave a Reply